5 sebab kenapa Ibnur Iman berhak kata the n word

Salam sejahtera, para pembaca setiaku!

Kini, dunia Twitter Melayu Singapura hangat dengan seorang pengguna bernama Ibnur Iman yang telah memuatnaikkan video di mana terdengar istilah n-word dilafazkan.

(Tweet ini telah dipadam)

Ramai orang yang menyoal Ibnur tentang video yang dirakam pada 2016 itu. Kenapa Ibnur memuatnaikkan video itu ke Twitternya (@ibbybitch) dalam masa genting ini di mana rusuhan sedang berlaku di Amerika Syarikat.

Nota: Video ini tidak sepatutnya dimuatnaikkan, tak kira masa. It should have remain in the drafts.

Namun begitu, Ibnur tidak endahkan soalan-soalan di Twitter. Malah, rakannya, a Black person, juga memberi pendapat.

Menurut Rashad Henderson, Ibnur tidak seharusnya memadam video itu. Sepertinya, satu-satunya (I think) rakan berkulit hitam Ibnur, Rashad, telah memberi kebenaran kepada Ibnur untuk menggunakan istilah N itu.

Selain itu, Ibnur juga mengongsi tweet ini.

Ibnur menggunakan tweet Audi Khalid sebagai alasan mengapa dia berhak gunakan istilah N itu. Tapi kan, kalau hanya satu Black person yang berpendapat bahawa perkara itu tidak menyinggungkan, bagaimana? Adakah individu itu mewakili seluruh masyarakat orang berkulit hitam?

Ibnur juga telah membuat sesi Instagram LIVE di mana dia (dan ibunya) memberi penjelasan serta justifications mengapa orang ramai tidak harus hiraukan dia menggunakan istilah N (I think lah malas aku nak tengok but here’s an excerpt).

(Tweet telah dipadam/akaun telah diprivetkan)

Terkejut sis tengok. Terkejut sebab kesian dengan tahap kepintarannya. Kalau korang nak tengok video penuh boleh ke sini:

but let’s not waste time lmao
video IGTV telah dipadamkan

Sepertinya Ibnur amat suka dengan perhatian yang diraihnya setelah video itu menular. Dia ni bukan apa, dia nak perhatian. Dia tak kisah dia betul atau salah dan besar kemungkinan tidak akan pedulikan dengan apa yang dikatakan orang ramai.

So… jangan beri dia direct attention anymore!!! Jangan komen on his Twitter mahupun Instgram. Jangan retweet, jangan like!!! Stop giving attention!!! A bit contradicting sebab aku kasi dia attention but this is my last piece of nonsense about him!!! Kau tengok je betapa syiok sendiri dia dengan segala perhatian yang dia dapat.

sumber: highlights Ibnur

Memang jelas dia cuma suka perhatian dan besar kemungkinan dia tidak akan layan segala ‘pelajaran’ yang korang ajar. Berbuih je mulut korang! Dia tidak akan meminta maaf, unlike Ms Samantha Kathy here.

Ni pun statement setakat yang tak masuk akal

Ibnur juga berkata dia tidak akan memadamkan segala tweetnya* so… you know what to do ma’am.

.

It is what he deserves.

Saya akan menulis mengapa kita tidak seharusnya menggunakan istilah N itu dalam masa akan terdekat. 🙂

Pengkritik Sandiwara

*Segala kandungan Ibnur yang mengandungi perkataan kesat itu telah dipadam setelah rakaman podcast setempat.

Video-video yang masih berleluasa di Twitter:

5 comments

Tinggalkan komen