Gunting The Series: Episod 2

Salam sejahtera, para pembaca setiaku!

Sudahkah anda menonton episod ke-dua #GuntingTheSeries beberapa jam yang lalu? Apakah nilai-nilai atau mesej pemerintah yang anda belajar? Jika terlepas membaca episod 1, klik di sini.

Ingat, drama ini adalah kerjasama bersama gov.sg 😉

IMG_4839

Sunny hampa rakannya terlepas peluang bekerja sebagai pegawai pentadbiran di S&S kerana jawatan itu telah “dirampas” oleh seorang Pinoy.

Sunny mempunyai sikap xenofobik terhadap Daniella. Adakah ini personal or..?

Dan inilah mesej pertama oleh pemerintah! Kita tidak boleh ada sikap xenofobik, homofobik dan kebayarobik kerana ia semua tidak munasabah. Sesungguhnya bakat asing tidak merampas pekerjaan kita, kita semua mendapat kerja kerana kebolehan kita. Gitew.

And talking about employment, here’s some tea. Banyak syarikat yang inginkan pekerjanya untuk berdwibahasa atau lebih dikenali sebagai seorang yang boleh berbahasa Inggeris dan Cina. Padahal orang diorang sendiri Bahasa Cina terkial-kial. But, ok work!

IMG_4843

Rakan Adi menunjuk cincin tunangannya. Sungguh gedik rakan-rakan Adi. Bagaimana Adi boleh tahan bersama mereka? Tak sama la personaliti mereka!!!

Mereka semua menunggu giliran Adi untuk sarungkan cincin!

Masa untuk mempromosikan ActiveSG! Walaupun ada $100 kredit percuma, takde orang nak gunakan pun…

Hisham teringin sangat ingin ke kelas zumba. Dan ingin membawa adiknya.

IMG_4849

Plot klisye! Orang baru masuk kerja dan kekurangan wang! Mestilah syak orang baru, kan?

IMG_4850

Keesokan harinya, si Sunny ni mula nak tuduh Daniella. Apa terjadi kepada shortage semalaman? Ada buat report? Siapa cover up? Hmm..?

IMG_4851

Oh, inilah udang di sebalik batu, ye? Nak tackle instruktor zumba rupanya…

He is a mood.

Sunny masih ingin selesaikan kes ini! Kenapa tak bilang bos aja? Selalu ruang cashier kan ada CCTV. Kalau takda… Memang haprak punya kedai.

IMG_4855

JANTUNGKU…

How is he a dad???????? Dia kelihatan sungguh muda. Masih teringat zaman Anak Metropolitannya.

Ah ye la tu adik yang ajak. Pui. Ni la lelaki, suka gunakan wanita untuk apa-apa saja. Abeh ajak dia pergi minum or what abeh adik dia, dia tinggalkan. Comel tapi TRASH.

IMG_4861

Sesi mengekspos penyamun.

IMG_4862

Dia sungguh yakin menceritakan teorinya di mana dia menandakan sekeping $50 dengan dakwat merah. Dan kononnya kepingan itu hilang. Hmm.. Ok?

IMG_4863

Dia yakin bahawa Daniella mempunyai kepingan $50 tersebut.

IMG_4864

Padahal…

IMG_4865

Si Razif ni yang curi!

IMG_4866

Padan muka. Ni semua tactic belajar dari drama kan? Ada orang baru masuk je, peluang keemasan untuk mencuri. Sebab yang akan dituduh selalunya orang baru. Klisye!

IMG_4867

Sunny tidak berapa suka dengan Pinoy kerana bapanya digantikan dengan seorang Pinoy di kerja. What a reach.

Nasib dia minta maaf dan Daniella tidak ambil hati.

IMG_4870

Hahahaha. Love story ke? Ada saingan tak?

IMG_4871

Wow. Ini macam cerita omputeh eh? Makan makanan “chinese take-out” di pejabat lewat malam. Kenapa kita mempertuhankan budaya barat?

Adi mengamuk kerana Taufik ada rancangan untuk kedai, kerjaya dan macam-macam lagi tetapi bukan untuk perhubungan mereka.

IMG_4874

Adi pun mengajak Taufik membeli rumah bersama. Dah gian lattew.

Eh? Kenapa Taufik melamar dengan melutut? Adakah kita HAMBA BUDAYA BARAT? Tidakkah mereka merisik? Manakah ADAT DAN BUDAYA MELAYU? Fikirkanlah, wahai pembaca setiaku. Siapa sebenarnya yang ingin menyelewengkan pemikiran anak melayu kita? Netflix atau Suria? SENTAP!


Saya ingin tahu, berapa banyak lagi mesej daripada badan pemerintah yang akan diselitkan dalam drama ini? SkillsFuture? Medisafe? CPF? Digital TV? Skim-skim HDB?

Tidak boleh dinafikan bahawa ia amat penting untuk meningkatkan kesedaran mengenai perkara-perkara ini kerana ramai juga yang kurang peka akan benda-benda ini tetapi agak cringey la nak tonton.

Dan episod ni tema cinta eh? Cinta terhadap bakat asing, cinta terhadap kesihatan (boleh jumpa cinta sambil bersenam), cinta terhadap rumah gitew.

Kenapa episod ni tak ada Zikri? Dia menghilang untuk sediakan diri untuk pertarungan ke? Dan mana Roziana Cindy? LMAO.

– Pengkritik Sandiwara 

(Photos from Mediacorp Suria’s Toggle)

 

6 comments

  1. I feel that you don’t have anything nice to say, you dont say it bro. I entered your website with high hopes thinking that it would be interesting. But nothing you said in this wordpress makes sense. You talk about adat and budaya? Do you have any of those? We malays should support one another and not bring each other down. How to maju like that? I mean yes, everybody have their own opinion, but I honestly think that you are not doing it right. Think about it and work on yourself first.

    Like

      • Hello there. I do agree with muhammad’s comments though. Hahaha! I mean I’m sure people in the production company took a long and hard time thinking and planning their shows. Why don’t you pitch a story for Suria and we kritik your show then? Just saying.

        Like

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s