Kemelut: Episod 10 & 11

Selamat hari raya, pembacaku. Saya pasti ramai yang tidak menonton episod 10 Kemelut di TV kerana sedang jalan raya. Jadi, terpaksalah menonton di Toggle, kan?

Pada episod lepas, kami semua dikejutkan dengan keputusan ibu Syaza untuk menolak pinangan Ammar. Kenapa eh?

Jika anda belum membaca reviu sebelumnya, sila klik di sini.

Ayuh kita lihat apa yang berlaku pada episod 10 ini. Adakah sebab-sebab mengapa ibu Syaza menolak pinangan Ammar akan dijelaskan? Adakah rahsia Zahra akan terbongkar? Ada cerita baru ke tidak? Ayuh sama-sama kita terjah!


Episod 10

IMG_6056

Ayah Syaza ingin berbincang sebelum membuat keputusan mendadak. Namun, ibu Syaza berkata bincangan ni semua tak perlu. Keputusannya muktamad.

Dengan penuh malu, rombongan pihak lelaki pun angkat kaki dan ciao. Mereka pulang dengan penuh tanda tanya di muka mereka. Begitu juga dengan ayah Syaza.

IMG_6057

Syaza juga tertanya-tanya. Kasihan dia.

IMG_6058

Ammar amat terkejut apabila cincin dikembalikan. Dia juga keliru dan tertanya-tanya kerana pihak wanita sememangnya sedang menunggu rombongan lelaki.

IMG_6060

Zahra sempat selit kata yang bukan-bukan. Kata keluarga Syaza nak korek harta lah, mempergunakan Ammar lah. Apa sak. Anak kau tengah frust tonggeng kau nak burukkan lagi keadaan? Insaf plis.

IMG_6061

Adik Syaza menelefon Ammar untuk memberitahu keadaan Syaza. Nampaknya mereka berdua keliru dengan keputusan ibu Syaza.

~flashback~

IMG_6062IMG_6063

Oh… Zahra sudah berjumpa dengan ibu Syaza untuk gertak dia ah konon. Kurang ajar sak. Abeh kata keluarga ni nak kikis harta/guna-gunakan Ammar kat persatuan tu. Padahal Ammar sendiri yang nak sumbang tenaga secara sukarela di persatuan tu. Abeh kata Melayu tak maju. Apa link kau? Kau maju sangat ke huh? Berzina di Batam? Bodoh sak.

Ibu Syaza dah malas nak layan so dia suruh Syaza berambus.

IMG_6064IMG_6066

Dia tak bilang kenapa dia tolak pinangan tu?? Dia cuma kata bukan jodoh. Kalau aku Syaza aku mintak penjelasan yang kukuh dengan bukti-bukti sahih sak. Si Syaza ni setakat redha je??? Kalau redha asal nangis?

IMG_6068

Wow, bagus tolong pekerja baru. Nanti pekerja lain fikir lain pulak.

IMG_6069

Ewah. Bila disuruh pergi Batam je ok. Entah nak pergi Batam untuk kerja atau DIKERJAKAN?

IMG_6070

Nak muntah la sak. Dakap je? Kalau aku sex in the air lah apa lagi? Bodoh.

IMG_6073

Sofi mendapat tahu bahawa Ben (actually nama watak dia Larry but whatevvs) pemilik kedai papan luncur ni. Terkejut dia. Tapi senanglah, boleh buat kajian dia bila-bila masa.

IMG_6074

Kita semua dah tahu. Sofi je belum tahu.

Can I just say Ben said “mati” dan bukan “meninggal dunia”? Secara peribadi, saya berpendapat bahawa it’s rude yang kita kata “mati” apabila orang berlainan agama meninggal dunia. Kenapa ada perbezaan? Padahal kita semua manusia. Kenapa kita guna istilah yang lain? Malahan, istilah yang degrading lagi. Mungkin kepada anda ia untuk memperbezakan sama ada si mati itu Islam atau bukan. Tetapi what for? Let’s stop this.

IMG_6075IMG_6076

Ben pun memberitahu kisah adiknya itu.

IMG_6077

Ammar meminta penjelasan. Tapi Syaza tiada penjelasan.

IMG_6078

Ni dah kali ke berapa diorang putus????

IMG_6079IMG_6081

Hahaha Sofi ni bodoh sak. Mama kau tengah bertelefon dengan mamat Batam.

IMG_6082

Cinta berputik latew.

IMG_6083

Sakit laut ke mengandung anak haram?!

IMG_6084

Penyakit Rusdi kembali.

IMG_6085IMG_6086

Babak paling membingungkan…

Rusdi cakap pasal penyakit manakala Ammar cakap pasal “hubungan sulit” bapanya. Saya dah done sak.

IMG_6087

Lagi?

IMG_6088IMG_6089

Zahra sepatutnya ada di Batam tapi mana dia? Banyak kerja di Batam belum diuruskan.

IMG_6090

Sofi ingin mengajak Rusdi makan bersama.

IMG_6091

Boyfriendnya Ezad masih inginkan wang.

IMG_6092IMG_6093

Mustahil Sofi tak dengar Nadia panggil Rusdi “uncle”!!! Bukannya Nadia panggil daddy sak. Abeh terus sangka buruk??? Ia amat obvious yang Rusdi sakit sak. Diorang bukannya nak seks.

IMG_6094

????

IMG_6096

Si Ezad sepak Nadia sebab takde duit.

IMG_6098

Si Zahra kat Batam tapi menghilang. Kan disuruh bekerja. What even!!! Buat diorang risau tak tentu pasal. Abeh Mariati terpaksa datang Batam.

IMG_6099

Mariati mencari Zahra di hotel.

IMG_6100

Mariati ternampak Zahra bersama Haris. Oh no!

IMG_6101

Sedap diurutin?

IMG_6102

Ni lakonan picit lonceng paling ganjil.

IMG_6103

Uh-oh. Apa yang akan berlaku, ya?


Episod 11

IMG_6271

Haris menjemput Mariati ke dalam rumahnya. Nampaknya, Zahra disorok ke dalam stor.

IMG_6272

Mariati cuba cari Zahra. Dia ternampak tiket feri Zahra.

IMG_6273

Disebabkan taknak bersubahat dan tidak ingin kacau daun, Mariati pun angkat kaki.

IMG_6274

Bodoh.

IMG_6275

Apa alasan yang kau nak bagi kat Mariati eh? Kau tak rasa serba salah ke? Kau ke sini untuk kerja bukan untuk beryoohoo!

IMG_6277

Tiket yang mengesahkan bahawa Zahra berhubungan sulit dengan Haris!!!

IMG_6278

Zahra baru sedar tiketnya hilang. Hahaha. Tapi diorang tak syak apa-apa. Si Haris boleh belikan lagi.

IMG_6279

Kalau saya Mariati selaku bos, saya pasti akan marah Zahra ni. Orang dah hantar ke Batam dia berfoya-foya pulak. Mana tanggungjawabnya?

IMG_6280

Hmm…

IMG_6281

Sofi ingin bersemuka dengan Rusdi tetapi Ammar menghalangnya kerana ingin selidik dengan lebih mendalam.

IMG_6282

Sofi berpendapat bahawa sambutan ulang tahun perkahwinan ke kapal layar tu hanya untuk merahsiakan perhubungan sulit Rusdi.

IMG_6283

Ahli tarian ini nak duit pampasan untuk teksi sebab selalu balik lewat. Diorang tanya Syaza ah sebab bapak dia kan ketua persatuan. Abeh entah kenapa Syaza merajuk dan berambus? Padahal bendahara bapak si Zahid sak.

IMG_6284

Dia terfikir pasal pinangan dia yang telah ditolak itu. Emosi sak.

IMG_6287

Mariati berjumpa Zahra untuk bincang hal dia dengan Haris. Tapi si Zahra ni berlagak sak.

IMG_6288

Wow. Abeh si Sofi ni macam insecure nak bermatair dengan Ben sebab kata pasal perkara lepas la. Yang lepas tu lepas la. Kau bukan #SofiSoFuckedUp lagi, kau #SofiSoFixed.

IMG_6289

Eh? Nak jumpa dengan pacarnya kata ada rumah anak yatim eh. Bagus. Amalkan dosa tu.

IMG_6291

Wah, cepat si Ben ajak Sofi berjumpa dengan mak dia.

IMG_6293

Zahra agak terkejut kerana dia tidak pasti sama ada keluarga Ben boleh menerima Sofi seadanya.

IMG_6294IMG_6295IMG_6296

Si Ezad ni takde duit nak pinjam tailong abeh kenek pukul. Si Nadia pun masih nak jumpa dia??? Gila sak.

IMG_6297

Rusdi memberi $2,000 untuk projek anak yatim di Batam tu. SIAK LA. Zahra tak rasa bersalah ke?????

IMG_6298

Rusdi memberitahu Zahra bahawa dia telah merancang sambutan ulang tahun perkahwinan mereka.

IMG_6299

YE LAH TU.

IMG_6300

SYAITONNE.

IMG_6301IMG_6302

Mak dia kenapa??? Sofi kan dah berubah. Mak dia racist ke???

IMG_6303IMG_6304

Gross sak ni Halim.

IMG_6305IMG_6306

Sesi mendapat duit.

IMG_6308IMG_6309

NAK MUNTAH.

Zahra ni free sangat ke? Ulang-alik ke Batam sesuka hati dia. Dia kan rakan bisnes Mariati. Kenapa free sangat eh?

IMG_6310

Assistant Rusdi telah pun tempah kapal layar serta bunga siap dengan iringan muzik lagi you.

IMG_6311

Malangnya, Rusdi terpaksa batalkan semua surprise tersebut kerana Zahra ingin beryoohoo.

IMG_6312IMG_6313

Bapak dia tengah stres nak buat kira-kira abeh dia suruh masuk meminang????

IMG_6314

Muntah.

IMG_6315

Kan isteri dah telefon.

IMG_6316

Tak faham. Diorang rasa salah tapi nak jugak.

IMG_6317

Eh, mak dia? Nak pulak. Si Syaza pun satu. Nak jugak.

IMG_6318

OH NO.

Is it Sofi akan serbu diorang?


Semakin belit!!! Nasib tinggal 2 episod sahaja! Jangan terlepas menonton, ya?

Pengkritik Sandiwara

(Photos are from Mediacorp Suria’s Toggle)

One comment

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s