Bunga Tanjong: Episod 2 & 3

Salam sejahtera, pembaca setiaku. Drama blokbuster yang agak malap ini hampir tamat nampaknya, tinggal 1 episod lagi. Sejauh ini, adakah anda terhibur dengan drama ini? Dapatkah drama ini menepati jangkaan anda? Adakah bajet setengah juta dolar itu mendatangkan faedah?

Ayuh kita lihat apa terjadi dalam episod 2 dan 3!


 

Episod 2

Mereka disuruh bunuh seseorang. Kenapa si Kim Chian masih pakai baju inspector gadget?

LOL si Wan ni suka stereotaip eh? Dia taknak orang Melayu maju ke? Kata-katanya ingatkan saya kepada sebuah gambar yang saya ternampak di lelaman internet.

zmbuzmtwiv8n5h96hbvn

Saya amat setuju dengan kenyataan di atas. Sobs kenapa Orang Melayu kita biarkan diri mereka dipandang rendah??? Dan ini berlaku sehingga sekarang!!

I can’t @ the flashback transition. Inikah dinamakan cinematography yang memakan belanja ribuan dolar?

Bapa Wan ternampak tepak sireh dan keris (?) dan memarahi Wan tak tentu pasal sampai pukul bantai.

Apakah makna disebalik sebilah keris dengan tepak sireh??? Adakah ia bermakna suami Wan ingin cerai kerana Wan bukan dara? Atau Wan menggunakan keris itu sebagai dildo?

ejix8mswn8dst6rgxyrd9n3u4-400x248x42

Macam cerita hantu pulak si Wan berbisik meminta maaf. Wan nak minta maaf semasa ibu dia tidur, tapi dia tak sedar bahawa maaf works in both ways. Seseorang harus meminta maaf dan seseorang lagi harus maafkan lol. Nasib mak dia bedek-bedek tidur.

Rakan baiknya, Puteh, mengajaknya keluar daripada kesengsaraan keluarga yang sedang Wan hadapi.

Kan, saya tahu Wan dan Puteh dahulu merupakan rakan baik!!

Puteh kurang ajar siak! Dia jual Wan? Oh no!!!

Beberapa bulan/tahun berlalu dan Puteh konon datang merangkak nak tolong. Abeh Wan masih nak terima dia??? Wan takde pendirian ke?

Wan muka stim kodok.

Makan apa tu?

Tak sangka orang berada macam dia nak kahwinkan anak perempuan dia. Kalau kau dah rancang nak kahwinkan anak perempuan kau, kau hantar dia ke sekolah buat apa? Buang duit aja. Kan lagi bagus kau simpan dia dalam rumah semasa dia kecil lagi!!! WHAT EVEN.

Hahahaha padan muka.

Sobs @ sexism in the 60s. Bapak Mariam ingin kahwinkan Mariam untuk senangkan hidup Mariam?? Apa sak. Kenapa dia tak boleh sambung belajar eh? Bukan ke masa depan lebih terjamin kalau ada pelajaran. Kau bukannya tak boleh mampu, aku tengok rumah besaq pasti boleh mampu!!

Hahaha kalau zaman 60an dipanggil kolot, zaman sekarang dipanggil apa? Pemikiran dinosaur?

Lol sungguh obvious yang Nurul Aini terlupa/tersalah/terlambat step. Nampak dia tersengih tu? Mana sikap profesionalisme?

Cemburu ke, Puteh?

Rokiah Realness.

Urgh mamat ni pun gatal eh?

Kan Abang Kamal dah marah. Si mamat ni gian tahap arnab.

Si dekni masih ah tak belajar dari kesilapan. Boleh cakap melalui mikrofon tetapi ingin pekik? Peliknya, dia bukan penyayi di situ. Dia cuma pegang mikrofon dan memekik untuk kembalikan suasana joget.

Ouch.

Si dekni apa hal??? Korang wanita joget pe, bukan pelacur.

Saya amat suka lakonan Wahyu Rahman dalam adegan ini. Sungguh autentik dan terserlah keperibadian watak Rokiah. Beliau memang ikut jantan pulang setelah kerja namun apabila jantan tersebut sedang loaded sahaja. Ini menunjukkan bahawa Rokiah masih ada harga diri dan maruah. Ini menimbulkan satu isu di mana ramai berpendapat bahawa “pelacur” tiada maruah. Padahal erti maruah buat setiap individu berlainan.

Nasib baik abang Kamal ada.

Terlalu banyak watak dalam satu babak.

Eh, Puteh pun syiokkan si Kamal? Ke dia sengaja nak cemburukan Wan?

Abeh? Cemburu? Setakat pegang je.

LOL mati.

Kamal memberitahu Kim Chian bahawa Burhan sudah mati. Hmm… Siapa eh bunuh dia?

Rusuhan di sekolah.

Seseorang budak sekolah terjatuh apabila ingin lari daripada polis.

Secara kebetulan, budak sekolah itu beristirehat di depan rumah Wan dan Mariam.

Mereka membawa masuk budak sekolah itu. Peliknya, budak sekolah itu tidak sedar diri tetapi boleh berjalan.

Nampaknya mereka tidak mampu mengupah seorang pelakon untuk berlakon watak pengsan.

Si budak ni terpengaruh dengan komunisme tapi bila bangun je makan bubur??? Tak terperanjat ke apa?? Pendirian jatuh sebab kau jatuh?

Ni siapa??

LOL.

Sobs again. Orang Melayu mendengar kata-kata orang cina tanpa bertanyakan kenapa!!! URGH.

Apa kaitan budak itu dengan drama ini???

Urgh, filter buruk.

Cropping photos before Instagram hahahha.

Oh no! Kamal menghantar Mariam pulang ke rumah. Cinta bersegi-segi ke ni?

Dalam episod ini, kita dapat tahu bahawa Mariam semakin tak suka berjoget dengan pelanggan gian. Kita juga belajar mengapa Wan menjadi perempuan joget dan kenapa Mariam boleh berbahasa Inggeris. Selain itu, kita juga dapat tahu bahwa Mariam dan Wan merupakan wanita baik-baik yang menolong orang. Puteh mempunyai niat buruk semenjak dahulu lagi dan dia amat pentingkan diri sendiri. Dan kita juga dikenalkan dengan watak budak sekolah yang mungkin tidak penting.


 

Episod 3

Kim Chian memberi hadiah serta wang kerana menolong anak Towkay Cheong kelmarin. Wan mengongsi habuan itu dengan Mariam.

Wah, Wan berikan jam tangan untuk Kamal.

Ni macam iklan jam tangan pulak…

Hahahaha Kamal baru nak cium dia lulz.

Oh… Nama mamat omputeh tu John Wright.

tumblr_ngo8ocso9k1rl35vno1_400
ada kena mengena tak?

 

Kim Chian tidak mahu jual Bunga Tanjong. Dia ingin si John ini untuk meyakinkan towkay-towkay Cina untuk lupakan Bunga Tanjong.

???

Kim Chian tidak mahu menjual Bunga Tanjong kerana ia memberi rezeki kepada perempuan-perumpuan joget. Dia pun bercerita tentang Wan dan Puteh…

Mereka berdua datang bersama untuk mencari kerja.

Padan muka Kamal. Kesian.

Oh no!!

Wan tidak mahu.

Namun Kim Chian mengugut Wan. Dia tidak mahu rakannya terlibat.

Eew…

???? Merepek. Men only hink about themselves!!!

Wan akhirnya tahu niat mereka berdua. Saya rasa.

Mereka semua tertanya-tanya kenapa Wan tidak ke kerja.

So… Diorang buat ke tak?

Wan dapat day off pada hari Ahad.

Hmm…

Mariam baru siapkan kopi si Kamal dah belah??

Kamal sebenarnya seorang drag queen.

anigif_enhanced-buzz-1762-1367873693-8

Eh eh si Puteh.

Hahahahahaha. Padahal nak Wan.

Ouch, Puteh.

Keponya dia!! Apa motif dia eh?

Hahahahaha. Not gonna work.

Dan begitulah bagaimana Puteh mendapat tahu bahawa Kim Chian gay.

Apasal dengan dia????

Diorang semua tak suka Puteh. Rokiah ingin berhenti kerana tidak suka dengan cara Puteh yang fitnah Wan.

Ha kau!!

Perasan sak. Dia fikir Kamal syiokkan dia sangat ke??

Yaaaas. Nama Puteh tapi hati hitam legam sak!

???? Tetiba. Asal Melayu sak??? Tu pasal Cina hidup senang eh.

Hahahaha. Joget sebelah malam pe.

Awww… Lesbian mothers!!! Aku dah bilang kau, Suria sebenarnya pro-LGBT!! Cuma diorang tak cakap je.

Kerja apa seh kerja main-main?? And totally loving this set up?? Sungguh terperinci!! Cute sangat bakul yang Rokiah bawak.

Kerja kat hotel kesian??

Oh, kerja kat hotel = pelacur…

Aisiqa berlakon tak bagus la. Saya rasa kurang sesuai.

??? Si dekni nak jenguk Rokiah tapi berdiri macam pelacur abeh marah bila lelaki datang kat dia. Hahahaha what.

Kata-kata semangat.

NI SIAPA?!

Dalam episod ini, kita belajar bahawa Wan sanggup gadai maruah untuk selamatkan nasib rakan-rakan tersayang. Bukan macam si Puteh tu, buat apa saja untuk susahkan hidup orang. Kita juga dapat tahu bahawa Kamal harus menjauhkan diri daripada wanita-wanita joget. Rokiah telah meninggalkan Bunga Tanjong kerana tidak tahan dengan politiks di tempat kerjanya itu. Selain itu, Mariam sudah mula rasa khuatir akan masa depannya. Ini kerana sekarang dia seorang ibu lesbian yang terpaksa menanggung seorang anak cina.


Sebenarnya, plot cerita ni pasal apa eh?? Saya tak faham. Bukan itu sahaja, watak utamanya siapa?? Wan ke Mariam??? Poster tunjuk muka Mariam paling besaq. Tapi dalam drama, asyik pasal Wan je. Dan dalam satu episod pasti ada flashback!! Minggu depan dah episod terakhir… Jadi, apakah klimaksnya???

Oh yes, tahukah anda…

bungatanjonginstar.jpg

Wow Encik Hamed Ismail, good luck ya hahahaha. Novel Bunga Tanjong you, agak-agak ini termasuk dalam bajet setengah juta dolar tu ke tidak?

I can’t wait for the last episode la. Kita lihat berapa FLOPZ it will be.

Sigh. Macam mana diorang boleh pass proposal untuk buat drama Tanjong Rambutan ni?

Pengkritik Sandiwara

(Photos are from Mediacorp Suria’s Toggle)

 

2 comments

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s