Gunting The Series: Episod 4

Salam sejahtera, pembaca setiaku!

Maaf kerana ulasan episod 3 agak hambar kerana ditegur oleh seorang pembaca manusia yang kurang pandai kerana menyinggah ke blog PENGKRITIK SANDIWARA untuk baca kritikan positif, lmao??? Sis, bye. So, pada episod yang ke-empat ini, ulasan saya adalah yang benar ya. Tiada tapis!


Episod 4

IMG_5262

Dalam drama ini, Zainal sebenarnya seorang influencer yang mempunyai pengikut Melayu dan bukan Melayu! Menarik..? IRL tak ada.

IMG_5263

Seorang yang menggunakan kecanggihan IG/FB Live untuk bermesra bersama pengikutnya, dan mungkin selalu mengemaskinikan socmednya, penulis skrip thinks ia lucu apabila Zainal mengucapkan “on the line” dan bukan “online” padahal, mungkin wataknya ini meraih rezeki online. WORK!

Zainal menunjukkan khidmat Salihin & Sons menerusi Live chat.

IMG_5264

Tetapi… Produk S&S yang diletakkan kepada rambut Zainal memberi reaksi kepada Zainal yang tidak dijangkakan. Kepalanya terasa panas dan pedih! Semuanya kelihatan di Live feed! Adakah ini alahan atau..?

IMG_5265

Pelanggannya mula boikot S&S. Mereka terpaksa menarik balik botol-botol yang telah dijual dalam talian! Mereka syak ini kerja sabotaj!

IMG_5266

Kenapa baca hate comments eh? Buang masa.

IMG_5267

Tak sangka itu adalah perkara pertama yang Taufik fikirkan. Dia lupa dia baru pecat seseorang dari S&S eh? Bengap.

Hisham rasa serba salah kerana membawa balik datenya ke kedai.

IMG_5268

Eh? Tanpa segan silu.

 

Ni la orang. Nak perubahan tetapi tidak ingin berubah. Ingat kata-kata Mahatma Gandhi, BE THE CHANGE YOU WISH TO SEE IN THE WORLD. Govt ad 1.

IMG_5271

Govt ad 2. Betapa pentingnya untuk setiap rakyat Singapura untuk tahu bagaimana untuk mengendalikan CPR dan gunakan AED agar dapat menyelamatkan nyawa orang! Adakah rakaman video ini akan viral dan mengembalikan reputasi S&S? “Pekerja S&S selamatkan ahpek yang pengsan!”.

 

Uh-oh. Taufik mendapat tahu bahawa date Hisham rupa-rupanya adik Zikri…

 

Tanpa membuang masa, dia terus lari ke kedai Zikri dan tuduh bukan-bukan. Kononnya, mereka adik-beradik komplot bersama untuk meletakkan clorox dalam produk rambut mereka!

IMG_5276

Nasib Hisham datang untuk tenangkan keadaan dan WAKE TAUFIK UP.

IMG_5277

Si tua ni ajar bakal menantunya bagaimana untuk desain benda buruk dan pada masa yang sama rekindle old likings gitew. Ini memberi perangsang kepada Adi untuk kembali desain dan jual rekaannya dalam talian.

IMG_5278

Padahal setakat potong benda ni in half abeh spray paint???? Lame.

IMG_5279

I told you so, bitch. Dah terang lagi bersuluh.

 

Sesi bermaafan.

IMG_5282

Zikri tidak boleh menerima kesombongan Taufik dan mencabarnya untuk memasuki Barber showdown yang merepek tu.

 

Wow, keluarga pakcik yang hampir mati tu ke kedai S&S untuk berterimakasih kepada first responder! TBH, this is the love story yang saya ingin tonton tau????

 

Kasihan Hisham. Nak tackle perempuan ni tapi Taufik dah kasi bad record. Hais.

Walaupun begitu, dia tetap cuba mengurat. Comel huhu.

IMG_5290

Adi mengongsi tentang perancangannya untuk beralih ke wadah online seperti dicadangkan ayah Taufik. Namun, Taufik mengelamun kerana sibuk memikirkan the showdown tu. Kesian Adi, eh?

 

Si dekni nak pulang jadi jururawat? 1 more staff down for S&S. Adakah ini balasan Taufik kerana sangat riak? Gov ad 3.


Sebanyak 3 mesej daripada pihak pemerintah, saya berpendapat bahawa episod kali ini ada lebih content daripada mesej. Kini kami tahu bahawa Taufik dan Zikri akan bertembung dalam showdown itu. Hisham pula sudah secara tidak sengaja meluahkan perasaannya kepada gadis itu huhu. Adakah Taufik akan memenangi showdown itu? Jikalau tidak, apakah yang akan berlaku eh? Lingkup? Hmmm…

how

Selain itu, korang perasan tak lakonan Taufik Batisah kelihatan begitu sub-par jika dibandingkan dengan the other 2 daddies aka Hisyam Hamid dan Fir Rahman? Mereka bila dalam satu babak, begitu ketara tau kesub-paran lakonan Taufik…

– Pengkritik Sandiwara

(Photos from Mediacorp Suria’s Toggle)

2 comments

Tinggalkan komen