Ruviu: La Cage Aux Folles

Assalamualaikum para pembaca setiaku yang suci lagi beriman.

Setelah solat taubatan nasuha, barulah saya mendapat keberanian untuk menulis ruviu ini. Yes, ruviu. Sebab saya bakal tulis tentang mak nyah, bapok, kewat, pondan, dua alam serta kedi persembahan yang mengetengahkan isu-isu songsang serta kehidupan alternatif so it’s only apt if this post is filled with RuPaul’s references (dan Al-Fatihah).

rupaul-gif

Malam semalam (21/4/17) saya sempat berdosa kerana menonton sebuah muzikal bertajuk La Cage Aux Folles oleh W!ld Rice. Pementasan yang diarah Glen Goei ini mengisahkan sepasang saumi isteri suami (???) George dan Albin (yang dimainkan Daddy Sean Ghazi dan Ivan Heng masing-masing) yang sedang stress tongeng sebab anak mereka Jonathan (Aaron Khaled) ingin berkahwin dengan seorang wanita bernama Anne (Mae Elliessa)!!!!!! What is this heteronormativity?????

lacage

Baca previu untuk mengelak kekeliruan.

Ok saya akan sambung storyline pada akhir entri ini sebab saya nak berbual pasal watak-watak (which I want to highlight) ya.

Albin/Zaza

Ok first things first. Sesungguhnya saya telah menyebut Zaza sebagai /zaza/ as in Zaza Majid tau abeh check-check it’s /ʒaʒa/ tau. Huh alamak #tb Phonetics and Phonology. I love this watak sebab wow Ivan Heng/Zaza is slaying the looks la pls and dia tukar so fast or what. Wataknya sebagai Albin pula macam menyentakkan(??) kerana melalui wataknya penonton serba sedikit dapat tahu bahawa seorang anak yang dibesarkan oleh dua orang jantan pun boleh mendapat kasih sayang seorang ibu kerana Albin menjaga Jonathan seolah-olah dialah ibu kandung Jonathan. Kisah cinta antaranya dan George juga amat sweet sangat so really I don’t see the dosa hahahaha. Sesungguhnya itu kehidupan mereka dan kita tiada hak untuk menentukan apa-apa ya.

tenor1

George

Where do I even begin w this very talented man right here omg his voice boleh menembus kain tudung Neelofa makcik-makcik sehinggakan makcik-makcik menikmati puncak orgazma tertinggi hanya dengan mendengar suara jantannya, uolls!!!!! Watak George ni macam tersepit ah eh hidup enggan mati tak mau sebab dia terpaksa menjaga hati perasaan anaknya tetapi pada masa yang sama,  perasaan pasangannya seolah-olah dipinggirkan.

Leslie

Well, homoseksualitas tidak sempurna jikalau tiada extranessissyti. Saya rasa Hossan Leong is so extra dalam hampir kesemua scene, I love it. Leslie yang pada mulanya sekadar PA/maid/understudy akhirnya mendapat mencapai impiannya untuk membuat persempahan dalam La Cage! Ok, the extreme literature student in me is saying that watak Leslie merupakan metafora yang melambangkan “labels” yang selalu disinonimkan dengan masyarakat LGBT padahal mereka tidak ingin disamakan dengan label-label tersebut. Oleh itu, mereka kerja keras agar mereka tidak dipanggil label-label tersebut. Tetapi sebenarnya…

tumblr_nwh8bxzakt1tm9j4yo1_500

I am reaching la eh this sebab this literature mod I’m taking ajar me how to belit gila urgh hate it!!!

Jonathan

KJDFBGUEFHQWKWEF Sesungguhnya Aaron Khaled is so hot as Jonathan I thought he memang dah hot as Azree abeh ni???? Merecik sehingga kebanjiran! Saya suka suka scene di mana dia pulang ke rumah dan memberitahu George bahawa dia bakal mengahwini Anne. Abeh terus dalam alam fana cinta dan menyanyi + menari like wow I cemburu tau, I wish I was in love. Wataknya yang pada mulanya tidak ingin Albin berjumpa dengan orang tua Anne tetapi akhirnya sedar bahawa Albin telah melakukan apa sahaja sebagai seorang ibu untuk membesarkannya dan ia mengajar kita untuk tidak harus ada rasa malu sekiranya keluarga kita tidak sempurna macam keluarga-keluarga lain. The scene di mana dia meminta maaf kepada Albin amat menyentuh jiwa.

Dr C.K. Tan (Darius Tan)

Dan inilah watak cis-hetero anti-homoseksualitas anda yang agak extreme. Dia terlampau extreme sehinggakan dia tidak dapat mengenalpasti seorang drag. #smh Oleh kerana takut akan reputasinya sebagai seorang ahli politik akan terjejas, dia membenarkan anaknya mengahwini Jonathan.

Marie Tan (Jo Tan)

Isteri kepada Dr Tan, ia amat jelas bahawa Marie Tan seorang isteri yang selalu mematuhi kehendak suaminya dan pada masa yang sama tidak mendapat cukup seks pada waktu malam kerana suaminya amat sibuk HAHHAHAHHA. But she being a mother, dia menerima hakikat bahawa anaknya akan mengahwini seorang lelaki dari keluarga songsang luar biasa dan cuba meyakinkan suaminya that it get’s better hahaha. I just love it when she started to sing secara tiba-tiba di restoran Jackie. I was shookt.

Fazaluddin

Quite bummed that Erwin Shah Ismail’s character tidak muncul seberapa kerap sebab saya amat menanti-nantikan the Interns’ Boys but it’s ok I met them afterwards. Tapi saya agak shook juga sebab watak Fazaluddin ni berdating dengan Letchmi Yentertain-Yu (I know) abeh I terpinga-pinga sebab si Letchmi ni jantan or what?


Selain itu, penari-penari aka Cagelle sungguh menghiburkan ya dan melihat mereka juga agak memenatkan sebab wow koreografi sungguh fizikal!!! Saya juga suka lagu-lagunya terutama sekali yang I am what I am. Penari-penari memakai baju yang mengingatkan saya tentang:

tumblr_m08oueepmg1qdqgvk

Saya suka sekali apabila watak Zaza berbual isu censorship sebab it’s “some homosexual content” padahal it’s “some heterosexual content” URGH!!!

giphy5

Ok quick question. Mereka yang memainkan watak drag… Tucked or tak?

ee17d8a63fe093aa33e593dd9394e120

Secara keseluruhan, muzikal ini sungguh menghiburkan dan semestinya anda harus menontonnya dengan minda yang terbuka. Ia juga mengajar kita untuk menjadi lebih peka tentang individu-individu homoseksual yang juga ingin merasakan nikmat kebahagiaan keluarga. Mereka juga mampu hidup dengan keinginan yang sama seperti orang-orang lurus tau. Tiada banyak beza pun dengan keluarga biasa.

In short, persembahan yang amat berwarna-warni, penuh gilang-gemilang diiringi muzik yang catchy ini got me

7655285_orig

GAGGING

Sesungguhnya W!LD RICE tak pernah mengecewakan!!!!!

IMG_2287

Lihatlah betapa gahnya kostum-kostumnya!!!!!

Akhirnya Anne dan Jonathan pun diberi green light untuk kahwin la eh sebab love is love.

Bagi anda yang ingin berdosa, tiket-tiket boleh didapati di cistik ya. Klik di sini.

Ia akan berlangsung sehinnga 13hb Mei! Dan kepada pasukan La Cage…

tenor2

Pengkritik Sandiwara

p.s.

(saya amat bangga dengan pun cistik itu ya so saya harap uolls geddit dan ketawa bersama)

Ok I have another reaching theory hahaha. So pementasan ini mengetengahkan keluarga homoseksual tetapi tiada lesbianita pun. So whatever it is, it’s a men’s world after all ya. #feminism #lesbianism #Lebanese

2 comments

  1. Saya setuju 100% about your review on Sean Ghazi’s (George) voice! Lol. So funny. Btw Sean nak datang ke Singapore to perform at the Esplanade on 13 & 14 Dec 2017. He will sing a repertoire of Broadway classics and songs from the movies. Would be a waste if people are not aware of this concert and therefore miss it. He is too talented to be missed! Perhaps you may consider mentioning about his concert in your blog?

    More info can be found here:
    https://www.esplanade.com/events/2017/an-evening-with-sean-ghazi

    Like

Tinggalkan komen